Optyk Polski nr 76

Czy okulary progresywne są uniwersalne? Każdy, kto używa takich okularów, potwierdzi, że jest to bardzo dobry sposób na poradzenie sobie z problemami z widzeniem. Oczywiście pod warunkiem, że optyk polecający soczewki progresywne rozważy przy ich doborze rozwiązania komplementarne. Warto wskazać kilka powszechnie występujących przypadków. Cyfrowa rewolucja – dla wielu z nas miejsce pracy to środowisko dynamiczne i ciągle się zmieniające. Kilka monitorów w różnych odległościach od siebie, dokumenty leżące na biurku, tłumy osób wchodzących do biura. W takim przypad- ku lepsze mogą się okazać okulary biuro- we. Posiadają one szersze kąty wyraźnego widzenia w odległościach pośrednich i w bliży, a więc mogą zapewniać lepszy komfort przy tego typu pracy. Miłośnicy książek – okazuje się, że okulary jednoogniskowe do bliży mogą być bardzo dobrym pomysłem dla tych, którzy czytają zawsze, wszędzie i w każdej pozycji. Dla nich najważniejsze jest to, żeby tekst był wyraźny w każdym miejscu na czytanej stronie. Odpoczynek przed telewizorem – wiele osób chętnie odpoczywa, oglądając te- lewizję w pozycji leżącej. Dla nich lepsze będą okulary jednoogniskowe do dali. Aktywny i towarzyski styl życia – gdy Państwa klienci chcą zostawić okulary w domu, bo idą na trening albo na przyjęcie, lepszym rozwiązaniem mogą być soczewki kontaktowe multifokalne. Innym pomysłem są soczewki kontak- towe jednoogniskowe do dali w parze z okularami z addycją, dzięki którym z łatwością będą mogli przeczytać trzymaną w ręku wizytówkę. Jak sprzedawać okulary progresywne? Podstawą zawsze jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne. Im większą wiedzę ma ekspert w salonie optycznym, tym lepiej rozumie on potrzeby klienta i tym lepsze rozwiązania może mu za- oferować. Natomiast kluczem do dobrej sprzedaży okularów progresywnych jest właściwe przygotowanie się do innych, czasami zupełnie nowych wyzwań. Aktywne poszukiwanie klientów , czyli osób, które powinny znaleźć się w Pań- stwa salonie optycznym. Nie, nie mam na myśli chodzenia od drzwi do drzwi, bo są o wiele lepsze i nowocześniejsze sposoby. Najpierw należy ustalić, kim jest buyer persona – tak w marketingu określa się szczegółową charakterystykę typowego lub idealnego klienta. Kim jest potencjalny użytkownik okularów progresywnych? Gdzie mieszka? W jakim zawodzie pracuje? Jak spędza czas wolny? Gdzie można go znaleźć? I gdzie na pewno zobaczy Państwa reklamę? Z tą wiedzą warto zgłosić się do profe- sjonalnej agencji marketingowej, która przygotuje i ustawi reklamy w Google lub mediach społecznościowych. Te same informacje pozwolą Państwu na stworze- nie skutecznej reklamy tradycyjnej, na przykład plakatów. Wizerunek profesjonalisty . Czy badanie w Państwa salonie trwa przysłowiowe pięć minut, a wyboru addycji dokonuje się na podstawie tabelek drukowanych w książkach? Czy Państwa doradcy przeprowadzają wywiad niezbędny do ustalenia tego, jak wygląda typowy dzień ich klienta? Oprawy soczewek . Żadne badania, wywiady i soczewki nie pomogą klientowi, który ma źle dobrane oprawy. Jeśli okulary są za wysoko, za nisko, krzywo, mają ujemny kąt pantoskopowy albo po prostu sprawiają ból, szansa na pozyskanie zadowolonego klienta spada do zera. Z wizerunkiem profesjonalisty wiąże się też dokładność badań . Pomiary aż do 0,1 mm powinny być standardem. Podobnie powinny nim być nowoczesne metody pomiarowe z wykorzystaniem tabletu i pupilometru, a dopiero w osta- teczności – urządzenia analogowe. Klient nie jest ekspertem od okularów . Zna się na wielu innych rzeczach, ale najlepsi specjaliści pracują w Państwa salonie. To oni powinni powiedzieć lub przypomnieć klientowi, co właśnie kupił, dlaczego to zrobił, czemu to takie ważne i jak ma używać „progresów” na co dzień. Bardzo dobra sposobność do tego to moment wydawania okularów. Obsługa posprzedażowa . Większość klientów nie podzieli się nigdy swoją opinią na temat tego, czy zakupy w Państwa salonie były przyjemnym doświadczeniem. Dodatkowo aż cztery razy bardziej prawdopodobne jest, że do rodziny i znajomych klienta dotrze akurat negatywna opinia. Gdy klient opuści Państwa salon, a z jakiegoś powodu nie będzie zadowolony z nabytych okularów, szybciej podzieli się negatywnymi doświadczeniami podczas rozmowy z bliskimi czy w komunikacji na forach internetowych i w mediach społeczno- ściowych. Dlatego tak ważne jest, żeby na przykład dwa tygodnie po wizycie klienta zadzwonić do niego i sprawdzić, czy jest zadowolony z zakupu. To także doskonała okazja do budowania trwałych relacji z klientami. Jest wiele skutecznych i sprawdzonych przeze mnie sposobów na to, jak połączyć w pary klientów i idealne dla nich okulary. O każdym z nich opowiem szczegółowo w następnych artykułach z serii „Kompendium sprzedaży okularów progresywnych”. Już dziś zapraszam Państwa do ich lektury. strefa eksperta strefa eksperta 50

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=