Optyk Polski nr 70

branża Dodatkowo proponowane są elementy wystroju salonu, prezentery lub monitory wielkoformatowe. Wszystkie są zharmonizowane i tworzą spójną całość angażującą klienta i ułatwiającą przeprowadzenie go przez proces doboru i zakupu soczewek. Oprócz wyposażenia i dostępu do wiedzy o produktach salony mogą także liczyć na korzystne umowy gwarancyjne, spersonalizowane materiały reklamowe i inne udogodnienia, np. dostęp do no- wości, które jeszcze nie zostały włączone do oferty dostępnej dla wszystkich, udział w konsultacjach wpływających na decyzje producenta itp. Często spotykaną praktyką jest uza- leżnienie dostępu do poszczególnych składników oferty od wielkości sprze- daży. Osiągnięcie najwyższego stopnia współpracy wymaga zaangażowania i wysiłku obu stron. Warto zwrócić uwagę na długość proponowanych okresów rozliczania efektów współpracy. Im dłuż- sze są te okresy, tym prawdopodobnie dłuższy będzie proces „awansu” salonu na wyższy poziom (chyba że umowa o współpracy przewiduje tzw. szybką ścieżkę po spełnieniu określonych kryte- riów w czasie krótszym niż zakładany). Wyposażenie szlifierni Podobnie sytuacja wygląda w przypadku szlifierni. Producenci soczewek są ekspertami w zakresie swoich wyrobów: doskonale znają ich charakterystykę, wie- dzą, jakie warunki obróbki są optymalne i sugerują najlepsze rozwiązania. Użycie maszyn akceptowanych przez partnera biznesowego gwarantuje odpowiednią jakość wykonania soczewek i okularów, a przecież na niej i na budowanym dzięki niej prestiżu zależy wszystkim zaintereso- wanym stronom. Dostęp do wiedzy Współpraca może otwierać dostęp do sprawdzonego źródła aktualnej, po- dawanej w przystępny sposób wiedzy. W ramach umów partnerzy korzystają nie tylko ze szkoleń produktowych i sprzedażowych, ale także technicz- nych, dotyczących obsługi maszyn, technologii wytwarzania soczewek i metod diagnostycznych. Organizo- wane są również sympozja, podczas których specjaliści omawiają wyniki badań w zakresie nauk podstawowych: fizjologii i patologii narządu wzroku, diagnostyki i terapii z wykorzystaniem najnowszych urządzeń. Działania te przybierają różną formę: od szkolenia pracowników przy urządzeniach dostarczonych klientowi, przez wizyty w zakładach produkcyjnych, po mię- dzynarodowe spotkania w atrakcyjnych miejscach albo e-learning. Wsparcie w zakresie poszukiwania klientów Sprawdzony, doświadczony partner biznesowy zazwyczaj dysponuje rozległą, rozbudowywaną przez lata bazą danych klientów indywidualnych i biznesowych i utrzymuje atrakcyjne serwisy internetowe, promowane w wyszukiwarkach i mediach społecz- nościowych. Umieszczenie danych teleadresowych salonu w takim miejscu może znacznie zwiększyć ruch na jego stronie internetowej oraz liczbę odwiedzin klientów w tradycyjnym salonie. Uzyskanie autoryzacji sprawia, że salon korzysta z efektu aureoli: klienci przypisują mu najlepsze cechy kojarzo- ne ze znanym i szanowanym partnerem biznesowym. Ta relacja jest symetryczna, dlatego w trosce o zachowanie renomy tacy partnerzy biznesowi oczekują spełniania standardów dotyczących np. organizacji sprzedaży, wyglądu, położenia i wyposażenia salonu etc. Właściciele salonów powinni obiektyw- nie oceniać oferty i podejmować takie decyzje biznesowe, które poprawią ich pozycję na rynku. Podpisując wieloletnie umowy, w których znajdują się klauzule gwarantujące dostawcom wyłączność na promowanie swoich produktów w salonie, można wiele zyskać. Zależy to od rynkowej pozycji partnera nie tylko na początku, ale w całym czasie obowiązywania umowy. Nie ulega jednak wątpliwości, że programy partnerskie w branży optycznej niosą ze sobą szereg korzyści dla obu stron, czyli zarówno dla producentów, jak i dla właścicieli i pracowników salonów optycznych. 58

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=