Odpowiednia komunikacja to podstawa

Odpowiednia komunikacja to podstawa

Beneficjenci Programu „PoZdro!” potrzebują wielopłaszczyznowej komunikacji przy użyciu narzędzi marketingowych, które mają charakter objaśniający. Dlaczego dla każdego pacjenta rzetelna, spokojnie przedstawiona informacja jest taka ważna?

Nie każdy beneficjent Programu „PoZdro!” jest pacjentem. Mówimy bowiem o uczniach, nauczycielach, reprezentantach samorządów, dziennikarzach etc. Przede wszystkim, mówiąc o komunikacji, musimy zawsze wziąć pod uwagę, od jakiego poziomu świadomości i wiedzy startujemy. Np. przy budowaniu nazwy Programu – Ogólnopolski Program Profilaktyki Cukrzycy i Innych Chorób Cywilizacyjnych nie sądziliśmy, że słowo „profilaktyka” w Polsce kojarzy się głównie z wczesnym wykrywaniem chorób, a nie z zapobieganiem im. Walczymy również z mitami dotyczącymi cukrzycy. 3 lata temu niewiele osób rozróżniało typy cukrzycy. Nie łączyło cukrzycy typu 2 ze stylem życia czy nieprawidłową wagą. Wydawało się, że możliwość przebadania dziecka bezpłatnie pod różnym kątem to szansa, by dowiedzieć się jak najwięcej o jego zdrowiu. Jednak hasła typu „cukrzyca” czy „profilaktyka” (rozumiana jako wczesne wykrywanie) obrazowały kłucie dziecka, czyli bolesne doświadczenia, podczas gdy badania są zupełnie nieinwazyjne. Musieliśmy dopracować komunikację i dlatego stworzyliśmy szereg materiałów uzupełniających wiedzę na temat badań przesiewowych w szkołach. Daje to fantastyczny efekt i przekłada się na zaufanie do Programu i Fundacji Medicover.

Marcinem Radziwiłłem, prezesem Fundacji Medicover i redaktorem naczelnym „medMagazynu”

Marcinem Radziwiłłem, prezes Fundacji Medicover i redaktor naczelny „medMagazynu”

Jedną z pożądanych cech komunikacji o tematyce medycznej jest omawianie trudnych spraw w prosty i przystępny sposób, ze wsparciem ze strony ekspertów. Jak właściwie wykorzystać wiedzę lekarzy specjalistów w komunikacji i w jaki sposób wspierają oni Fundację Medicover swoją wiedzą i doświadczeniem?

To ważne zagadnienie. Każdy, kto czyta ten artykuł, zapewne wie, że język musi być dostosowany do wieku, poziomu wykształcenia. My przekonaliśmy się, że musi on być także dopasowany do regionu geograficznego. Polska jest krajem w miarę jednolitym społecznie, ale przekonania Polaków są różne w zależności od miasta. Np. Warszawa i Lublin to na pierwszy rzut oka podobne, ale tak naprawdę zupełnie różne światy i wiedza społeczna na tematy przez nas poruszane jest inna, nie wspominając o przywiązywaniu wagi do różnych zagadnień. Nie oznacza to wcale, że gdzieś jest lepiej czy gorzej; chcę raczej podkreślić, że jest inaczej. I to jest punkt widzenia naszego beneficjenta. Druga strona to specjaliści, poruszający ważne tematy medyczne i podający rozwiązania na łamach „medMagazynu”, indywidualnie w gabinetach „PoZdro!” czy też na wykładach. Jedni mają tę umiejętność, aby mówić o trudnych sprawach w sposób prosty, inni posiłkują się żargonem branżowym. Skuteczność tych drugich zawsze będzie niższa. Zbudują oni zapewne autorytet, ale nie zmobilizują słuchacza do zmiany, do zaciekawienia się tematem.

Fundacja wydaje własny magazyn prasowy – „medMagazyn”. Można stwierdzić, że jest on dużym sukcesem nie tylko wydawniczym, ale także marketingowym i wizerunkowym. Co, Pana zdaniem, składa się na sukces tego czasopisma?

„medMagazyn” jest sukcesem Fundacji Medicover, ponieważ dzielnie spełnia jedno z naszych zadań statutowych, czyli szerzenie wiedzy na temat zdrowia i profilaktyki. Udało nam się zaangażować w ten projekt wielu specjalistów i uniknąć w nim języka bardzo medycznego, utrzymując treści na wysokim poziomie merytorycznym. To zasługa współpracujących z nami partnerów, dziennikarzy oraz Rady Redakcyjnej.

Jakie jeszcze działania contentowe, oprócz „medMagazynu”, realizuje Fundacja Medicover?

Tak jak wcześniej wspominałem, największym Programem Fundacji Medicover i jednym z największych w Europie jest Ogólnopolski Program Profilaktyki Cukrzycy i Chorób Cywilizacyjnych „PoZdro!”. Składa się na niego wiele działań, które, aby się powiodły, potrzebują zaangażowania osób z wielu różnych środowisk. Program jest całkowicie bezpłatny, wydawałoby się zatem, że skoro nie niesie za sobą żadnych konsekwencji, powinien być zawsze dobrze przyjmowany. Wielokrotnie jednak w trakcie prac nad realizacją Programu „PoZdro!” spotykaliśmy się z niedowierzaniem i konieczne było cierpliwe budowanie zaufania. Dzisiaj rzeczywistość, w której się poruszamy, jest zupełnie inna niż 3 lata temu. Filantropia na takim poziomie jak w Programie „PoZdro!” jest na tyle rzadko spotykana, że wymagała z naszej strony rozwiewania wątpliwości. To dobrze, że mamy społeczeństwo czujne i otwarte na zmianę zdania. Widać to szczególnie w naszych statystykach.

Poradnik „PoZdro!” to skondensowana dawka informacji o zdrowym żywieniu i aktywności fizycznej. Lekarz tłumaczy, dlaczego dbanie o zdrowie jest takie ważne. Dietetyk podpowiada, co, w jakich ilościach i jak często jeść. Część o aktywności fizycznej to świetna ściąga z ćwiczeń oraz informacji, jak działa nasz organizm, a psycholodzy mają kilka znakomitych pomysłów, jak się motywować i wspierać wzajemnie w osiąganiu świetnych rezultatów.

Poradnik „PoZdro!” to skondensowana dawka informacji o zdrowym żywieniu i aktywności fizycznej. Lekarz tłumaczy, dlaczego dbanie o zdrowie jest takie ważne. Dietetyk podpowiada, co, w jakich ilościach i jak często jeść. Część o aktywności fizycznej to świetna ściąga z ćwiczeń oraz informacji, jak działa nasz organizm, a psycholodzy mają kilka znakomitych pomysłów, jak się motywować i wspierać wzajemnie w osiąganiu świetnych rezultatów.

Czy działania związane z Programem „PoZdro!” są doceniane i przynoszą zamierzone efekty?

Program „PoZdro!” przynosi efekty, ponieważ rodziny wchodzące do Programu w 80% zmieniają nawyki, dzieciaki gubią zbędne kilogramy, otwierają się, budują swoje poczucie własnej wartości. Mamy nadzieję, że wszystko to zaowocuje w przyszłości. Rodzice również dokonują zmian i reorganizują swoje życie codzienne, by znaleźć czas dla swoich pociech, uprawiają razem sport, gotują. Takie efekty są możliwe tylko dzięki odpowiedniej komunikacji. Nie mówimy o pomaganiu, tylko o podpowiadaniu. Nie dajemy gotowych rozwiązań, tylko stymulujemy uczestników do ich poszukiwania w nakreślonych przez specjalistów obszarach. Nie obiecujemy, że będzie superłatwo, ale obiecujemy, że zmiana będzie odczuwalną korzyścią. Uczymy się naszych uczestników, uczymy się tego, jak „PoZdro!” jest przez nich traktowane i rozumiane, bacznie obserwujemy i każdego traktujemy indywidualnie, mimo że uczestników jest niemal 1000.


 

Zrozumieć język odbiorcy

kamila-szarejkoNawet dając coś bezpłatnie, trzeba zrozumieć język swojej grupy docelowej, rozwiać mity i stworzyć bezpieczną przestrzeń. A takich grup w Programie „PoZdro!” Fundacji Medicover mamy kilka i wciąż się ich uczymy. Samorządy, dyrektorzy szkół, kadra pedagogiczna, rodzice i młodzież – to tylko kilka z nich.
Uczenie się języka i mitów, którymi dana grupa operuje, rozwiewanie przekonań i wątpliwości – temu służy content marketing w dialogu pomiędzy instytucją non profit a beneficjentem. Tworząc Program „PoZdro!” i budując narzędzia do komunikacji, najpierw słuchaliśmy. Przygotowaliśmy prostą ulotkę, zadbaliśmy o wiarygodność, która jest kluczowa w budowaniu zaufania i partnerstwa, i notowaliśmy pytania. Grupa, do której komunikujemy – niezależnie od tematu, musi mieć poczucie bezpieczeństwa. Wiarygodność dają autorytety, patronaty, a poczucie bezpieczeństwa to jakość materiałów i kontaktu oraz grupa zaangażowanych ludzi z pasją. Na podstawie spotkań stworzyliśmy animacje, filmy, lekcje multimedialne, a także specjalny podręcznik. Każde z tych narzędzi spełnia swoją rolę i zwiększa zaangażowanie beneficjentów w Program. Ilość zgód rodziców na badanie dziecka pomiędzy pierwszą a trzecią edycją zwiększyła się z 55% do 70%. Opowiadając i tłumacząc, przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi contentmarketingowych, przekazujemy wiedzę o zdrowym stylu życia. Czy łatwo jest przekonać nastolatka, by przestał sięgać po słodkie napoje? Tak, jeżeli najpierw wysłuchamy, czym wg niego ten napój jest. Nie warto wychodzić naprzeciw zakazem czy groźbą. Czasami wystarczy pokazać, że codzienne picie puszki gazowanego napoju to nawet 10 000 dodatkowych kalorii miesięcznie, co może oznaczać przynajmniej półtora kilograma więcej na wadze. W skali roku to masa ciała zwiększona o nawet 18 kg. Czy można tę wiedzę na sobie przetestować? Można. Czy przekaz ma jakość i wartość praktyczną dla odbiorcy? 80% młodzieży uczestniczącej w Programie „PoZdro!” odpowiada, że tak, i pokazuje to, wprowadzając zmiany w swoim życiu.

Kamila Szarejko
Kierownik Programów Fundacji Medicover
Kierownik Programu „PoZdro!”

O autorze

Avatar
Redakcja
Content w employer brandinguNowe modele komunikacji w mediach społecznościowych

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU


Chcesz dowiedzieć się więcej? Zostaw wiadomość lub zadzwoń.




Korzystając z formularza zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie twoich danych przez tę witrynę.

Adres

ul. Balicka 136
30-149 Kraków

Telefon:

+48 600 064 711

DZIAŁ MARKETINGU I REKLAMY

Kierownik Marketingu i Reklamy Wydawnictwa
Project Manager
Grażyna Jancik
tel.: 600 064 711
grazyna.jancik@feniksmedia.pl


Project Manager
Delfina Jędras
tel.: 570 064 747
delfina.bochnak@feniksmedia.pl

© Feniks Media Group 2018