Elit News nr 88

Mimo że niniejszy dokument został opracowany z najwyższą starannością, osoby trzecie nie mogą dochodzić żadnych praw ani roszczeń w odniesieniu do dokładności i kompletności jego treści. 011119-NL MPM International Oil Company B.V. Cyclotronweg 1, 2629 HN Delft, Holandia Telefon: +31 (0)15 - 2514030 • Internet: www.mpmoil.com • E-mail: info@mpmoil.com Newslette r 6 Wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest nie- zbędny dla zapewnienia dobrej pracy i ochrony silnika. Oprócz funkcji smarowania, olej silnikowy spełnia również inne funkcje, takie jak chłodzenie, redukcja hałasu, czyszczenie, uszczelnianie i zarządzanie (np. zmienna faza rozrządu). Olej silnikowy o odpowiedniej lepkości ma kluczowe znacze- nie dla prawidłowego wykonywania powyższych zadań. Podczas gdy 20 lat temu standardem był olej silnikowy o lepkości 10W-40, obecnie jest to lepkość 0W-20, a tendencja chyli się ku jeszcze niższej lepkości. W tym biuletynie można przeczytać więcej na temat tła tego ważnego wydarzenia. Podsumowując: • Konieczność ograniczenia emisji CO 2 wynikająca z przepisów prawa jest powodem, dla którego olej silnikowy ma coraz mniejszą lepkość. • Od lat 80-tych XX wieku lepkość określonych olejów silnikowych dla samochodów osobowych obniżała się stopniowo, od 10W-40, przez 5W-40, 5W-30, 0W-30 do 0W-20 obecnie. • W przyszłości obowiązkowe będzie podanie olejów silnikowych o jeszcze niższej lepkości, np. 0W-16, 0W-12 lub nawet 0W-8. • W nowoczesnej flocie samochodowej (samochody po 1999 r.) syntetyczny olej silnikowy klasy premium jest prawie zawsze (>92%) wymogiem obowiązkowym. Więc standar- dowy olej to na pewno nie 10W-40. • Opracowując specyfikację oleju silnikowego, producent samochodów zawsze szuka optymalnej równowagi między oszczędnością paliwa a ochroną silnika. Dlatego ważne jest, aby zawsze używać odpowiedniego oleju silnikowego. Wskazówki dlawarsztatu: • Zastosowanie zbyt „cienkiego” oleju silnikowego prowadzi do przedwczesnego zużycia łożysk, wałków rozrządu, pierścieni tłokowych i tulei cylindrowych. • Zastosowanie zbyt „gęstego” oleju silnikowego ma m.in. negatywny wpływ na pracę hydrauliczną zmiennych faz rozrządu, powodując uszkodzenia, ciągłe dodatkowe zużycie paliwa i większy osad sadzy, co prowadzi do bezpośredniego ryzyka zużycia. • Nie wszystkie oleje silnikowe 0W-20 są takie same! Producenci samochodów mogą określić tę samą lepkość, na przykład 0W-20, ale dla każdej marki lub modelu inne specyfikacje mogą się znacznie różnić. Nr 06 / 2019 • W przypadku wielu krótkich przejazdów i systemów start/stop olej silnikowy jest rozcieńczany przez paliwo, więc zawsze należy wymieniać olej silnikowy w odpo- wiednim czasie! • Nowoczesne silniki przeznaczone są do pracy w określo- nym zakresie temperatur roboczych, co umożliwia regulację emisji zanieczyszczeń, zużycia paliwa i osiągów silnika. Olej silnikowy znacznie się do tego przyczynia. • Oleje silnikowe o tej samej lepkości mogą mieć różne „wartości HTHS” (patrz poniżej). • Zawsze należy sprawdzić na stronie www.mpmoil.nl, jaki jest odpowiedni olej silnikowy podany przez producenta samochodu. Dlaczego coraz cieńsze oleje silnikowe? Unia Europejska oznajmiła, że wszystkie nowe samochody dostarczane od 2021 roku mogą mieć średnią maksymalną emisję 95 gramów CO 2 na kilometr. Olej silnikowy o niższej lepkości zapewnia niższą emisję CO 2 . Dzieje się tak dlatego, że olej o niższej lepkości powoduje mniejsze tarcie, a więc wymaga mniejszej mocy (tj. energii). Mniejsze tarcie oznacza mniejsze zużycie paliwa, a tym samym mniejszą emisję (CO 2 ). Dlatego też producenci samochodów poszukują olejów silni- kowych o jeszcze niższej lepkości. Konstruktorzy OEM (produ- cenci oryginalnego wyposażenia (samochodów)) określają, jaka lepkość oleju silnikowego musi być stosowana. Wybór właściwej receptury i lepkości oleju silnikowego dokonywany jest bardzo ostrożnie. Decyduje to o żywotności i prawidło- wym działaniu silnika. „Grubość filmu smarnego” jest tu istot- nym czynnikiem. Termin ten można określić jako grubość war- stwy oleju pomiędzy dwiema powierzchniami bieżącymi. Odpowiednia grubość warstwy smaru zapewnia oddzielenie powierzchni roboczej, a tym samym zapobiega zużyciu. Olej silnikowy od 10W-40 do 0W-0? 220920 P

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=