Prasa rośnie w siłę – dlaczego warto postawić na reklamę kontekstową?

Prasa rośnie w siłę – dlaczego warto postawić na reklamę kontekstową?

Dwudziesty pierwszy wiek jest okresem ewolucji rynku prasy – zmiany wymuszają od wydawców działania za pośrednictwem wielu platform i tworzenia multikanałowej komunikacji. Mimo coraz większego znaczenia internetu, tradycyjna prasa, dostosowana do współczesnych realiów (publikowana również w wersji cyfrowej, na stronach internetowych, za pośrednictwem mediów społecznościowych) dalej jest oceniana jako rzetelne źródło informacji, z którego nadal chętnie korzystają również młodzi ludzie.

 

Jak udowadniają badania prasa tradycyjna nadal jest bardzo istotnym źródłem informacji dla młodych ludzi. Z raportu Pracodawca Roku® 2018  AIESEC (badanie zostało przeprowadzone na grupie 3000 studentów III roku studiów licencjackich, a także IV i V roku studiów magisterskich kierunków ekonomiczno-biznesowych w 13 największych polskich miastach akademickich), wynika, że studenci jako jedno z trzech najczęściej wybieranych źródeł informacji o pracodawcach wskazują media tradycyjne. Skuteczność prasy wśród młodych osób potwierdza także Badanie Universum Most Attractive Employers Poland 2019 (ankieta przeprowadzona na grupie 18 000 studentów na 71 uczelniach) – według zawartych w nich danych 59% studentów, poszukując informacji na temat pracodawców, korzysta z materiałów drukowanych. Dlaczego w dobie internetu prasa tradycyjna pełni tak ważną rolę?

 

Siła przekazu

 

Informacja czy reklama w prasie nie ginie w nadmiarze innej treści, jak to się dzieje w przypadku treści zamieszczanych np. w social mediach. Odbiorca w tradycyjnych kanałach komunikacji poświęca opublikowanemu przez nas materiałowi o wiele większą uwagę. Biorąc do ręki papierowe wydanie magazynu, decyduje się na przynajmniej pobieżne przejrzenie całego wydania (a dobrze przygotowana reklama na pewno przykuje jego uwagę). W mediach społecznościowych mechanizm odbioru jest inny – podczas scrollowania news feeda wiele treści może zostać pominiętych. Reklama w prasie ma dłuższe życie – jak podaje PBC (Polskie Badania Czytelnictwa) do jednego wydania wracamy co najmniej 3-4 razy i za każdym powrotem czytamy około 60% publikacji. PBC, opierając się na badaniach eyetrackerowych, informuje także, że czytelnik spogląda na jedną reklamę średnio 4 razy. Natomiast łączny czas oglądania takiej reklamy wynosi prawie 1,5 sekundy. Dzięki temu reklamodawca może zaprezentować znacznie bardziej rozbudowany i angażujący komunikat, niż ma to miejsce w przypadku mediów społecznościowych.

 

Angażowanie

 

W jakim medium reklamy są najbardziej angażujące? Jak wynika z badań prym wiedzie tu reklama prasowa –  PBC podaje, że aż 90% odbiorców czyta prasę w pełnym skupieniu, dzięki czemu zawarty w niej przekaz lepiej trafia do odbiorcy. W trakcie czytania prasy, aż 90% czytelników całkowicie wciąga się i oddaje tej czynności. Dzięki temu odbiór treści jest czysty i odbywa się w pełnym skupieniu. Równocześnie respondenci wskazują, że ilość reklam emitowanych w telewizji wywołuje irytację, a co za tym idzie, przeskakiwanie z kanału na kanał (podobnie funkcjonuje mechanizm scrollowania w mediach społecznościowych). Aż 80  badanych uznało reklamę telewizyjną za najbardziej dokuczliwą (w radiu 13%, prasie 8%, kinie 3%, outdoor 2%)

 

Efektywność

 

Badania czytelnictwa PBC i konsumenckie TGI dowodzą, że poprzez różnorodność tytułów (specjalistycznych i hobbistycznych) prasa umożliwia precyzyjne docieranie do konkretnych grup docelowych i zaangażowanych odbiorców, którzy tekst czy reklamę skrojoną pod ich zainteresowania i oczekiwania będą odbierać z większym zainteresowaniem. Badania przeprowadzone przez GFK, wykonane metodą eyetrackerową na zlecenie PBC w ramach projektu „Reklama angażuje” wskazują, że najbardziej efektywna jest reklama kontekstowa (czyli taka, która jest ulokowana przy artykule związanym z produktem/usługą, którą przedstawia) – liczba spojrzeń (fiksacje powyżej 180 ms) na reklamę kontekstową w prasie jest o 67 proc. większa, a średni czas spojrzenia przewyższa reklamę standardową o 30 proc.

 

Prasa nadal jest niezwykle istotnym kanałem komunikacji, zarówno informacyjnej, jak i reklamowej – buduje wiarygodność, angażuje i skupia uwagę odbiorców. Nie można oczywiście zapominać o roli social mediów, jednak najlepszą strategią działania jest stworzenie multikanałowej platformy komunikacji, która będzie wykorzystywać formy tradycyjne i możliwości, jakie dają działania w social mediach.

 

Źródła:

https://www.pbc.pl/zalety-reklamy-kontekstowej/

https://www.pbc.pl/10-zalet-prasy/

https://www.pbc.pl/sila-reklamy-prasowej/

https://universumglobal.com/rankings/poland/

https://issuu.com/aiesecinpoland/docs/aiesec_pracodawca_roku_2018_-_popra

O autorze

Avatar
Redakcja
Event też contentContent marketing B2B a filmy wideo

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU


Chcesz dowiedzieć się więcej? Zostaw wiadomość lub zadzwoń.




Korzystając z formularza zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie twoich danych przez tę witrynę.

Adres

ul. Balicka 136
30-149 Kraków

Telefon:

+48 600 064 711

DZIAŁ MARKETINGU I REKLAMY

Kierownik Marketingu i Reklamy Wydawnictwa
Project Manager
Grażyna Jancik
tel.: 600 064 711
grazyna.jancik@feniksmedia.pl


Project Manager
Delfina Jędras
tel.: 570 064 747
delfina.bochnak@feniksmedia.pl

© Feniks Media Group 2018